Llavors de Chía

Salvia_columbariae_2003-04-11La chía és una planta herbàcea que floreix els mesos d’estiu en climes tropicals i subtropicals. Es conrea a Mèxic, Guatemala i Bolívia.

La part més interessant d’aquesta planta la trobem en la llavor. Pels asteques i maies, en l’època precolombina, la Chía era un dels aliments bàsics de la seva alimentació. 

Actualment s’està fent molt popular pel seu valor nutricional. És la major font vegetal d’Omega 3 i és molt rica en antioxidants, proteïnes, calci i fibra.

  • Ajuda a reduïr els nivells de colesterol en sang i a controlar la tensió arterial
  • Conté aminoàcids essencials
  • Ajuda a controlar els nivells de sucre
  • Contribueix a la regeneració de teixits i al densenvolupament muscular
  • Facilita la digestió, el transit intestinal i ajuda a regular la gana
  • Afavoreix el sistema nerviós i inmunulògic

A més el seu contingut en sodi és molt baix i no conté gluten.

Les llavors de Chía no tenen sabor i es poden prendre soles  o amb altres aliments .Chia-Pudding_PS_2

Abans de consumir-les és recomanable hidratar-les uns 20 minuts. Veurem que quan s’hagin hidratat es forma un gel al seu voltant, el qual també prendrem.IMG_6188

La dosi pot ser entre dues i quatre culleradetes al dia. Les podem barrejar amb aigua, sucs, begudes  vegetals, iogur… O bé posar-les en amanides o sopes. També es poden afegir en receptes de reposteria. 

 

Anuncis

L’Espelta

L’espelta és un cereal que es conrea des de fa uns 7000 anys a l’orient. Tot i que fa temps que va arribar a occident, s’havia deixat de conrear pel seu baix rendiment però actualment s’ha fet molt popular el seu conreu i consum degut a les seves propietats nutricionals.

Té una resistència molt elevada a les plagues i malalties, fet que fa més fàcil no haver d’utilitzar pesticides pel seu conreu ecològic. S’adapta molt bé a diferents climes suportant molt bé la manca d’aigua i el fred.

Pel que fa a les propietats, destaquem les següents:

  • És més fàcil de digerir que el blat comú
  • És molt rica en fibra
  • Té un alt contingut en proteïnes
  • Conté minerals com ara magnesi, fòsfor i ferro
  • És rica en vitamina E i vitamines del grup B
  • Conté betacarotens

A més, no ha sofert tantes modificacions ni millores com el blat comú, fet que la fa menys al·lèrgica.

Conté menys gluten que el blat, de totes maneres, no és apta pels celíacs.

Al ser rica en fibra és ideal per persones amb tendència a l’estrenyiment o per les qui fan dietes d’aprimament. 

Podem consumir directament el seu gra o el germinat. O consumir pa i pastes fets amb farina d’espelta.

Foto: pa d’espelta de Can Busquets

El Xiitake

xiitakeEl xiitake és un bolet originari de l’Àsia, molt preuat per les seves propietats medicinals. L’anomenen “l’elixir de la vida”.
Actualment es cultiva en molts altres països pel seu sabor i els seus beneficis per la salut.

Propietats:

  • Reforça el sistema inmunitari 
  • És antioxidant
  • Controla la hipertensió
  • Ajuda a regular els nivells de colesterol en sang
  • Afavoreix la digestió

Les propietats que se li atribueixen es deuen principalment a un component d’aquest bolet, el letinam.

Champignons_shiitake_cuisinés

A nivell nutricional, conté molta fibra (més que el xampinyó), aporta poques calories i és ric en proteïnes i enzims. A més, és una font de vitamines i minerals ja que conté vitamines del grup B i minerals com ara zinc, magnesi i ferro.


Té un gust molt agraït al paladar, és sucós i acompanya molt bé qualsevol plat. Quan és fresc és quan millor es pot apreciar. De totes maneres, també el podem trobar en conserva, en pols i dessecat. Els qui el prenen per millorar el sistema inmunitari sovint el consumeixen en càpsules.

El xiitake en pols el podem ferfg20110923f1b servir com a condiment de sopes, guisats, cremes, etc.
Si els volem consumir dessecats hem de tenir present que s’han de tenir en remull entre 30 minuts i una hora per tal que s’hidratin.

La Civada

La civada és un cereal molt complet. Ric en àcids grassos essencials i aminoàcids, és molt nutritiu i energètic i aporta gran quantitat de fibra alimentària al cos.

Molts experts recomanen la ingesta habitual d’aquest cereal ja que es considera un sistema de prevenció de moltes malalties.

        Característiques i propietats de la civada

És rica en proteïnes, en vitamina E i vitamines del grup B.  Conté minerals com ara ferro, magnesi, fòsfor, calci i zinc.

Aporta hidrats de carboni d’absorció  lenta, els quals ens proporcionen  energia sostinguda durant més  temps. És una important font d’energia i resulta molt fàcil de    digerir.

Augmenta el rendiment físic i mental, reforça l’organisme i restaura el sistema nerviós. A més, ajuda a regular el colesterol i actua com a regulador del metabolisme.

És molt indicada per persones amb pell sensible o dermatitis. En aquests casos, en comptes d’ingerir-la s’aplica externament. Hi ha moltes cremes i sabons fetes amb civada.

        Com la podem introduïr a la nostra dieta?

Es pot trobar el cereal sencer, en flocs,  en farina, en segó i com a llet vegetal.

Les maneres més fàcils d’introduïr-la són les següents:

  • Podem prendre civada a l’hora d’esmorzar. Barrejant els flocs de civada amb llet d’aquest mateix cereal i afegint-hi fruita o fruits secs. En forma de muesli o fer un porridge.
  • També en podem prendre als dinars o sopars. Podem afegir els flocs de civada als nostres brous habituals, com si hi posessim pasta.Porridge